אפילפסיה אצל כלבים

כלב שוכב אחרי התקף אפילפסיה

אפילפסיה היא ההפרעה הנוירולוגית השכיחה ביותר אצל כלבים. זו מחלה הטרוגנית המאופיינת בהתקפים של עוויתות ופרכוסים חוזרים ונשנים בגלל בעיה נוירולוגית. היא נגרמת מסיבות שונות ולכן חשוב שהוטרינר יגיע לאבחנה מדויקת על הסוג ועל הגורם להתקפים כדי להתאים את אפשרויות הטיפול לכלב הספציפי. תיאור ההתקפים על ידי הבעלים הוא מידע קריטי הנדרש לאבחון .

ישנם שני סוגים בסיסיים של התקפים: כלליים, ומוקדיים:

• כלליים – אלה מערבים מבחינה נוירולוגית את שני צידי המוח, ולכן התסמינים יופיעו בשני צידי הגוף. התקף יכול להימשך בין מספר שניות לכמה דקות. הוא יכול להתבטא בתנועות לא רצוניות של שרירים, בירידה חדה או בעלייה חדה של טונוס השרירים, בפגיעה במודעות לסביבה ובחוסר שליטה על הפרשות (רוק, שתן, וצואה).
  • מוקדיים – מקורם של אלה הוא באזור ספציפי במוח; לכן התסמינים יופיעו בצד אחד או בחלק מסוים של הגוף. זה יכול להתבטא בפעילות מוטורית חריגה (כמו עוויתות בפנים), יכולים להופיע גם שינויים בלתי רצוניים כמו הרחבת אישונים, ריור והקאות, וגם סימני התנהגות חריגה כמו פחד, תנועות חיפוש  ועוד. התקפים יכולים להימשך כמספר שניות.

חשוב לדעת שהתקף יכולים להתחיל כמוקדי ואז להפוך לכללי.

ניתן גם לסווג אפילפסיה אצל כלבים כך:

• אפילפסיה אידיופטית – אצל כלבים צעירים בגילאים שבין 6 חודשים ל – 6 שנים יכולה להופיע אפילפסיה אידיופטית. היא נובעת מסיבות לא ידועות, וללא גורם מבני שניתן לזהות. בדרך כלל ההנחה היא שזה נובע מגורם תורשתי.
  • אפילפסיה מבנית – במקרה זה ניתן לאבחן גורמים ישירים להתקפים כמו:
    • הרעלה;
    • אנמיה;
    • סוכרת;
    • חוסר איזון באלקטרוליטים;
    • מחלת כליות;
    • פציעת ראש;
    • דלקת במוח;
    • גידול מוחי;
    • שבץ.

כאשר כלב סובל מהתקפים של עוויתות ופרכוסים הנובעים מאחת הסיבות שהוזכרו, לא תמיד ניתן להגדיר זאת כאפילפסיה – אלא אם כן זה כבר גרם לכך שתהיה בעיה נוירולוגית אימננטית. בדיקת MRI יכולה לבדוק באופן מדויק יותר מה קורה במוח, ויחד עם ההיסטוריה הרפואית של הכלב ובדיקות מקיפות נוספות, ניתן להגיע לאבחנה ספציפית.

איך מטפלים באפילפסיה אצל כלבים?

הטיפול הוא תרופתי  ויש להתאים לכל כלב באופן ספציפי את תערובת התרופות הניתנות לו.

מומלץ גם לשמור על תזונה המתאימה לכלבים הסובלים מאפילפסיה.

חשוב לדעת שהטיפול הניתן אינו מרפא את המחלה. מטרת הטיפול הוא לדלל את תדירות וכמות ההתקפים ואת דרגת החומרה שלהם.

כדאי גם לדעת שלתרופות  אנטי אפילפטיות ישנן תופעות לוואי כמו ישנוניות, השמנה ועוד וחשוב לדעת עליהן.