מחלת אדיסון אצל כלבים

כלב שוכב בגלל מחלת אדיסון אצל כלבים

מחלת אדיסון יכולה להשפיע על כל גזע של כלבים, גם בקרב כלבים צעירים ובקצה השני, אצל כלבים בגיל מתקדם.

מהי מחלת אדיסון אצל כלבים?

מדובר על מחלה הורמונלית הנגרמת על ידי ירידה בייצור ההורמונים בבלוטת יותרת הכליה, או בשמה הנפוץ – בלוטת האדרנל.

בגוף יש שתי בלוטות כאלו אשר מייצרות שני הורמונים חשובים המווסתים מגוון של תפקודי גוף ההכרחיים לקיום החיים.

מחלת אדיסון נגרמת בגלל פגיעה ברקמת הבלוטה וזה יכול לנבוע ממחלה במערכת החיסונית, טראומה, זיהום או סרטן.

. ייתכן כי גידול או פגם בבלוטת יותרת המוח גורמים למחלה

מהם התסמינים של מחלת אדיסון אצל כלבים?

ראשית, חשוב לציין שזוהי מחלה קשה לאבחון; זאת מאחר ויש מגוון תסמינים הקשורים אליה, אך יכולים להצביע על בעיות אחרות אצל כלבים.

התסמינים כוללים:

• דכאון
  • חוסר תיאבון
  • הקאות
  • ירידה במשקל
  • שלשול
  • צואה מדממת
  • כאבי בטן
  • רעידות בגוף
  • דופק חלש
  • קצב לב לא סדיר
  • טמפרטורת גוף נמוכה
  • היפר פיגמנטציה של העור.

התסמינים מעידים על בעיות ומחלות קלות יותר וכך קשה יותר לאבחן את המחלה .

פעמים רבות האבחון נעשה כאשר יש "משבר אדיסון". הכוונה היא כאשר המחלה מגיעה כבר לשלב אקוטי וכלבים חווים את תסמינים בצורה מסכנת חיים עד למצב של הלם והתמוטטות.

במקרה כזה הדבר הראשון שווטרינר יעשה הוא לייצב את הכלב, ואז לבצע סדרה של בדיקות מקיפות, הן על מנת לשלול מחלות אחרות, והן כדי למקד את הנתונים עם התסמינים. אז ישנה בדיקה ספציפית שיכולה להעיד באופן סופי האם מדובר במחלת אדיסון. זוהי בדיקה של גירוי הורמונלי הבוחן את תפקוד בלוטת יותרת הכליה.

איך אפשר לטפל במחלת אדיסון אצל כלבים?

כמו שצוין הדבר הראשון שווטרינר יעשה הוא לייצב את הכלב על מנת לפתור את מצב החירום הרפואי. זה ידרוש לרוב אשפוז של הכלב וטיפול אינטנסיבי לניהול תסמיני המשבר.

השלב הבא – לאחר בדיקות ואבחון סופי – יהיה לתת לכלב תרופות הורמונליות חלופיות כדי לעזור לו להתמודד עם המחסור ההורמונלי, וכן תרופות נוספות – חלקן בצורת הזרקת סטרואידים על בסיס יומיומי – וכמובן מעקב תכוף על מצב הכלב על מנת לוודא שהתרופות פועלות בצורה המצופה ומשפיעות